Tändstift behövs för att antända luft-bränsleblandningen i motorn. Komponentens livslängd beror mycket på vilket material de är tillverkade av. I snitt ligger livslängden på 20,000 - 30,000 km för de av koppar, nickel, krom-nickel och koppar-nickel, 60,000 - 70,000 för platinum, 70,000 - 90,000 för silver, 70,000 - 100,000 för yttrium och 80,000 - 100,000 för tändstift av guld.
Det som är viktigt vid utbytet av tändstiftet
- Komponenternas dåliga skick visar sig i form av att motorn blir svår att starta, motorn har reducerad kraft och har instabil tomgång. Ökad bränsleförbrukning uppstår också ofta. En felaktig motor kan orsaka vibrationer i karossen.
- Det är bättre att förlita sig ett proffs när de här komponenterna ska bytas ut då en felaktig montering kan ha drastiska konsekvenser. Om du installerar komponenten utan en momentnyckel kan de till exempel skruvas åt för hårt. Detta skadar komponenterna och orsakar att metallpartiklar tar sig in i förbränningskammaren. Det i sin tur resulterar i att motordelar havererar.
- Kom ihåg att när du installerar nya komponenter så finns det alltid en risk att du skadar gängorna på cylinderlocket. Detta kan leda till att du kan behöva reparera hela motorn, något som aldrig är billigt. Du bör dessutom komma ihåg att du måste vara väldigt försiktig när du kopplar högspänningskablar till komponenterna.
- Alla komponenter bör bytas ut samtidigt, därför är det en bra idé att köpa tändstift i sats. Antalet delar i en sats beror på fordonet och fordonets modell. Det finns oftast en komponent för varje cylinder - ibland finns det även två tändstift per cylinder.
- När du använder högkvalitativt bränsle så förhindrar du att komponenterna slits ut i förtid. Detta sker tack vare att föroreningar i bränslet orsakar att avlagringar bildas på isolatorn och elektroderna. Detta resulterar i att de gradvis går sönder.