Hjulupphängning och armar shop av reservdelar - märkesvaror bildelar i originalkvalite billigt köp online
Hjulupphängning och armar för TOP bilmärken
1
Modell
2
Motor
Motor
3

Hjulupphängning och armar till bilmärken till lågpris

Hjulupphängning och armar till VOLVO billigt
Hjulupphängning och armar till fordon VOLVO
Alla modeller
Hjulupphängning och armar till VW billigt
Hjulupphängning och armar till fordon VW
Alla modeller
Hjulupphängning och armar till BMW billigt
Hjulupphängning och armar till fordon BMW
Alla modeller
Hjulupphängning och armar till AUDI billigt
Hjulupphängning och armar till fordon AUDI
Alla modeller
Hjulupphängning och armar till FORD billigt
Bil Hjulupphängning och armar FORD
Alla modeller
Hjulupphängning och armar till TOYOTA billigt
Bil Hjulupphängning och armar TOYOTA
Alla modeller
Hjulupphängning och armar till SAAB billigt
Bil Hjulupphängning och armar SAAB
Alla modeller
Erbjudanden på reservdelar i kategorin: Hjulupphängning och armar för bil

Hjulupphängning och armar - viktiga reservdels sammansättningar på ett fordon

En upphängning är en samling komponenter, enheter och mekanismer som syftar till att koppla ihop ett fordon med dess hjul, samtidigt som fordonets kontakt med vägbanan bibehålls så mycket som möjligt. Suspensionen består av elastiska delar och dämpningselement såsom fjädrar, upphängningsarmar och -länkar, stötdämpare och bladfjädrar. Det inkluderar även gummibussningar, kulleder, krängningshämmare, hjullager, spiralfjädermellanlägg, fjäderbrickor, stötdämparstopp och fästelement.

Viktig information om byte av upphängning

  • Upphängningen är en av de enheter som utsätts för mest tryck. Därför behöver dess komponenter kontrolleras och bytas ut regelbundet. Stabiliseringslänkarna bör bytas ut i snitt var 30 000–50 000:e km, upphängningsarmar och -länkar var 60 000–80 000:e km, kulleder var 90 000–100 000:e km, stötdämpare var 100 000–120 000:e km, hjullager var 100 000–150 000:e km och fjädrar var 200 000–250 000:e km.
  • I de flesta fall är det bäst att byta ut upphängningssystemets delar i en verkstad eftersom åtkomst till komponenterna kräver en billyft eller smörjgrop. Dessutom krävs specialutrustning för att demontera och installera lager och gummibussningar. Innan installation måste stötdämparna pumpas. Att arbeta med fjädringar utan en fjäderkompressor är farligt. Hjuljustering och hjulbalansering krävs ofta efter att reparationer av fjädringssystemet ägt rum.
  • För att köpa fjädringskomponenter till lägsta pris rekommenderas att beställa dem i kit. Detta gör det möjligt att spara in på leverans såväl som arbetskostnad. Till exempel kan nya länkar och bussningar installeras vid byte av krängningshämmare. Vid byte av upphängningsarmar och -länkar bör även kullederna bytas. Ha även i åtanke att de flesta komponenter behöver installeras parvis.
  • Komponenternas livslängd beror direkt på fordonets driftförhållanden. För att undvika att behöva byta ut delar ofta bör du enbart köpa komponenter av hög kvalitet som matchar specifikationen för ditt fordon. Om du kör på vägar av dålig kvalitet eller transporterar tung last rekommenderas förstärkta komponenter. Körstilen påverkar också delarnas livslängd. Därför är det även rekommenderat att sänka hastigheten vid gupp, vattenpölar och kurvor. Kontrollera gummidamaskernas skick regelbundet och rengör fordonets underdel och fjädringens komponenter från smuts.