När bromspedalen trycks ned så pressas bromsklossarna mot bromsskivorna vilket saktar ned fordonet tack vare friktionen. Den genomsnittliga livslängden för denna typ av komponenter på framaxeln är 25,000 till 30,000 km, och för de som sitter på bakaxeln är det 30,000 till 40,000 km.
Vad du bör veta om utbytet av bromsklossarna
- Man kan upptäcka att komponenterna är i dåligt skick genom att bromspedalen kan tryckas ned längre. Vanliga symptom som tyder på fel är även gnisslande och visslande ljud som uppstår vid inbromsning. Komponenter som är utrustade med slitagesensorer kan också uppmärksamma dig om komponenternas skick, de kan vara antingen elektroniska eller mekaniska.
- Utslitna komponenter bör bytas ut i par på varje axel; det är därför bäst att köpa bromsklossar som en sats.
- Du kan montera de nya komponenterna på egen hand. De trasiga komponenterna bör du endast ta bort när de har kylts ned helt och hållet. Använd en billyft och kom ihåg att alla bilens hjul bör vara i samma nivå. De bör tas bort innan du påbörjar arbetet.
- Titta igenom och rådfråga fordonets manual, och använd endast de verktyg som är angedda där. I regel behöver du en skiftnyckel för att ta bort bultarna på bromsoken. För att förlänga avståndet mellan de trasiga komponenterna och bromsskivorna kan du använda en platt skruvmejsel. Innan du monterar bromsoken på den nya komponenten kan du behöva rotera dess kolvar med tänger. När du är färdig behöver du dränera systemet.
- Om märkliga ljud uppstår efter att du installerat nya komponenter så tyder det ofta på att andra komponenter, så som bromsskivor, är skadade. Är det fallet så bör du genast undersöka hela sammansättningen och byta ut de trasiga komponenterna. Inspektera först av allt bromsokens led samt slangar.
- För att förhindra förhastat slitage bör du reducera belastningen som bromsklossarna behöver ta emot. Det är till exempel inte rekommenderat att nödbromsa om det inte verkligen behövs.