Poly-V bälten används för att överföra drivmomentet från motorn till accessoarerna - växelströmsgeneratorn, vattenpumpen, kylfläkten och andra enheter. Livslängden är i genomsnitt 60,000 - 80,000 km.
Vad du behöver veta om bytet av Poly-V bälten
- Första tecknet på komponentens slitage är visselljud, gnissel och tjutande ljud från under huven. Du kan också märka att effektiviteten hos berört system försämrats. Om till exempel bältet överför vridmomentet till generatorn går sönder kan batteriet sluta laddas. Om komponenten som garanterar att power steering pump kan det märkas av på att det behövs en ökad ansträngning för att vrida på ratten. Om drivsystemet av kylfläkten slutar fungera som den ska kan detta göra att motorn överhettas. Om du inspekterar ytan av delen så kan du se att den har sprickor i sig, repor, slitage, glansiga delar eller bitar som har slitits av och rester av olja.
- Byte av Poly-V bälten ska utföras av mekaniker. Ibland är kan komponenterna bara vara åtkomliga genom att man behöver ta bort övrig utrustning. Förutom det är det viktigt att garantera att remskivan är i korrekt riktning och rätt anspänning av bältet, vilket ibland kan vara ett problem om man inte har specialutrustning. Hur bytet går till beror på designen av drivsystemet, vilka spännare som använts och dess antal. En detaljerad algoritm specificeras av fordonets tillverkare i ägarmanualen.
- Ska du köpa Poly-V bälten? Beställ även spännare och remskivor: det rekommenderas att man byter ut alla komponenter av drivbältet i ett set. I vår onlineshopp hittar du ett brett utbud av högkvalitativa bildelar till ett rimligt pris.
- För att undvika att komponenten slits ut för tidigt, kontrollera och justera spänningen periodvis. Om den är ineffektiv glider komponenten lätt och nöts snabbt ut. Överdriven spänning kan leda till att komponenten går sönder. Håll det rent kring motorn: lera har en slitade effekt vid kontakt mot ytorna. Se till att snabbt fixa läckage, eftersom att olja, kylvätska och bränsle förstör materialet i bältet. Du kan installera ett speciellt hölje i motorrummet som skyddar drivbältet från smuts, fukt och kemikalier.