Drivaxel, differential och deras fästen
Olika komponentgrupper i fordonet ansvarar för att överföra kraften från motorn till hjulen. Några väldigt fundamentala komponenter bland dessa är så kallade drivaxlar, differentialen samt deras respektive fästen.
Så fungerar drivaxeln och differentialen
Drivaxeln ansvarar för kraftöverföringen mellan växellådan och hjulen, vilket gör att den klassas som en del av drivlinan. Det består vanligtvis av en axeltapp installerad på hjulsidan, som i sin tur har en konstant drivknut. Den sistnämnda är till för att säkerställa hjulets vinkel på styraxeln samt begränsa svängradien.
Medan leden som finns på växelns sida vanligtvis även absorberar axiella förskjutningar som uppstår under kompression är lederna på hjulens sidor vanligtvis fixerade leder som huvudsakligen kompenserar för vinkeländringar. Passande oljefyllda manschetter som antingen är tillverkade i gummi eller TPE skyddar drivaxelns leder. Slitna manschetter är även en av de typiska svaga punkter som orsakar funktionsfel, eftersom vatten och smuts kan ta sig in och skada ledernas kontaktytor.Differentialen är dock en planetväxel som vanligtvis är monterad mellan två hjul på axeln. I den här monteringen är växeln som får vridmoment från motorn genom olika mellanliggande enheter länkad till planetbäraren. När det kommer till tvärmonterade motorer är växeln vanligtvis av stjärnhjulstyp medan ett koniskt kugghjul är vanligt hos längsgående motorer. De så kallade hypoidväxlarna används i system där vridmomentet överförs via en kardanaxel. Differentialen driver båda däcken med identiska vridmoment tack vare sin drivaxel, även om dessa inte vrids med samma hastighet i exempelvis en kurva. Om ett av hjulen stannar helt kommer det andra att rotera i dubbel hastighet. Detta är ett vanligt problem vid exempelvis start på mjukt eller halt underlag och på vintern.
Specialformad differentialspärr
En speciell form, den så kallade begränsade differentialspärren, löser vanligtvis de här problemen genom att begränsa den kompenserande effekten från drivaxlarna genom att avsiktligt applicera friktion. På så sätt överförs endast delar av kraften till hjulet. Den kvarvarande kraften omvandlas till värme. För en säker men samtidigt tillräckligt flexibel montering installeras speciella fästen. Dessa är vanligtvis tillverkade av gummi. Vanliga monteringspositioner är antingen på ovansidan eller undersidan av differentialen.
Hitta rätt reservdelar och byt ut slitna komponenter såsom drivaxel, differentialfästen och mycket mer – Rexbo har ett stort utbud av bildelar i lager online.