Styrsystemet – består av styrmekanism, servostyrningspump och andra komponenter
Styrsystemet gör det möjligt att justera en bils eller någon annan typ av fordons körriktning. För det här syftet är ett antal styrkomponenter nödvändiga. Styrväxlar, styrstag, ett system för servostyrningen och andra komponenter gör det inte bara möjligt att köra i önskad riktning, utan säkerställer även maximal säkerhet och komfort. Nuförtiden är nästan alla fordon utrustade med servostyrning. Deras servosystem är ofta designade som en hydraulisk pump. Om den hydrauliska pumpen går sönder fungerar styrsystemet i det här nödläget som en konventionell mekanisk styrning.
Styrsystem och styrmekanism – den moderna designen
Ett modernt fordon bör säkerställa snabb och precis styrning, kunna köras rakt på ett stabilt sätt och se till att föraren i minsta möjliga utsträckning noterar ojämnheten i vägbanan. En annan viktig faktor är säkerheten – till exempel vad som händer med rattstången i händelse av en kollision bakifrån – såväl som produktionskostnaden. Som ett resultat förlitar sig dagens biltillverkare vanligtvis på styrsystemets design med styrspindlar. Det är monterat på den främre axeln tillsammans med en oberoende suspension.
Styrmekanismen är designad som en kuggstångsstyrning och har ingen styrstångsspak. I den oberoende suspensionen är båda sidorna utrustade med styrstag och styrstagsändar. De sistnämnda säkerställer kopplingen mellan länksystemets komponenter, vilka i sin tur styrs av ratten och styrkuggstången.
Medan komponenter som styrstången vanligtvis inte utsätts för signifikant slitage tenderar exempelvis styrstagsändarna att gå sönder med tiden. Även styrkuggstångsdamaskerna slits ut över tid. Beroende på dess design justeras styrstagets längd beroende på stötdämpningens länkarmars dimensioner. Detta för att kunna öka bilens dynamiska stabilitet under suspensionens kompression. En del fordonsmodeller har även en så kallad styrningsdämpare för att förhindra oönskade och farliga oscillationer från styrmekanismen och rattens vobblande. Styrväxelns ratio (förhållandet mellan rattens och däckens vridning) är mellan 14:1 och 20:1. För lastbilar är det mycket högre.
Rexbo är din onlineleverantör av komponenter relaterade till styrsystemet: från hela styrväxlar till styrstagsändar och vätskan som din servostyrnings hydrauliska pump behöver.