Kopplingskit: dess delar och funktion
När man pratar om kopplingen är det oftast den frikopplingsbara, fotstyrda kopplingen som är vanligt förekommande i bilar som åsyftas. Denna koppling består av en kopplingsskiva och gör det möjligt att starta motorn och byta växlar. Den frikopplingsbara kopplingen, som är fotstyrd på bilar och handstyrd på motorcyklar, är placerad mellan motor och växellåda på motordrivna fordon och är den med den mest kända designen tack vare sin breda förekomst. Kopplingen är en slitdel. Vid byte av den är det vanligt att installera ett komplett kopplingskit, inklusive frikopplingsstopp och kopplingsskiva. Ibland är även svänghjul en del av kopplingskittet.
Kopplingskit: hur svänghjul, tryckplatta och kopplingsskiva fungerar
Kopplingen fungerar på två sätt. Vid start används friktionskopplingen. Detta kallas även partiell urkoppling. Vid växelbyte måste överföringen av vridmomentet emellertid stanna av helt under några sekunder. I detta skede frikopplas motorn från växellådan och kompenserar effektivt för eventuella skillnader i rotationshastighet tack vare den mjuka i- och urkopplingen.
Strukturen består vanligtvis av en kopplingsskiva utrustad med ringformade friktionsfoder på båda sidor som pressas samman mellan två skivor: svänghjulet och tryckplattan (kopplingsskyddet). De senare skivorna är i sin tur fästa vid motorns vevaxel. Svänghjulet är kopplat till vevaxeln på ett stabilt sätt, medan membranfjädern pressar tryckplattan mot svänghjulet. Kopplingsskivan är ordentligt installerad på växellådan med hjälp av en spline-anslutning. För att lossa kopplingen behöver membranfjädern en axiell klämning. Detta kan uppnås genom att pressa det så kallade urtrampningslagret mot fjädern genom att använda kopplingspedalen. Lagret pressar membranfjädern och tar därmed bort tryckplattan från såväl kopplingsskiva som svänghjul. Så snart kopplingspedalen släpps blir effekten omvänd.
Som kund kan du köpa ett komplett kopplingskit eller motsvarande enskilda delar online i Rexbos bildelsbutik.