Koppling / delar shop av reservdelar - märkesvaror bildelar i originalkvalite billigt köp online
Koppling / delar för TOP bilmärken
1
Modell
2
Motor
Motor
3

Koppling / delar till bilmärken till lågpris

Koppling / delar VOLVO pris
Koppling / delar VOLVO
Alla modeller
Koppling / delar VW pris
Koppling / delar VW
Alla modeller
Koppling / delar BMW pris
Koppling / delar BMW
Alla modeller
Koppling / delar AUDI pris
Koppling / delar AUDI
Alla modeller
Koppling / delar MERCEDES-BENZ pris
Koppling / delar MERCEDES-BENZ
Alla modeller
Koppling / delar FORD pris
Koppling / delar FORD
Alla modeller
Koppling / delar TOYOTA pris
Koppling / delar TOYOTA
Alla modeller
Koppling / delar RENAULT pris
Koppling / delar RENAULT
Alla modeller
Erbjudanden på reservdelar i kategorin: Koppling / delar för bil

Koppling / delar - viktiga reservdels sammansättningar på ett fordon

Kopplingskit: dess delar och funktion

När man pratar om kopplingen är det oftast den frikopplingsbara, fotstyrda kopplingen som är vanligt förekommande i bilar som åsyftas. Denna koppling består av en kopplingsskiva och gör det möjligt att starta motorn och byta växlar. Den frikopplingsbara kopplingen, som är fotstyrd på bilar och handstyrd på motorcyklar, är placerad mellan motor och växellåda på motordrivna fordon och är den med den mest kända designen tack vare sin breda förekomst. Kopplingen är en slitdel. Vid byte av den är det vanligt att installera ett komplett kopplingskit, inklusive frikopplingsstopp och kopplingsskiva. Ibland är även svänghjul en del av kopplingskittet.

Kopplingskit: hur svänghjul, tryckplatta och kopplingsskiva fungerar

Kopplingen fungerar på två sätt. Vid start används friktionskopplingen. Detta kallas även partiell urkoppling. Vid växelbyte måste överföringen av vridmomentet emellertid stanna av helt under några sekunder. I detta skede frikopplas motorn från växellådan och kompenserar effektivt för eventuella skillnader i rotationshastighet tack vare den mjuka i- och urkopplingen.

Strukturen består vanligtvis av en kopplingsskiva utrustad med ringformade friktionsfoder på båda sidor som pressas samman mellan två skivor: svänghjulet och tryckplattan (kopplingsskyddet). De senare skivorna är i sin tur fästa vid motorns vevaxel. Svänghjulet är kopplat till vevaxeln på ett stabilt sätt, medan membranfjädern pressar tryckplattan mot svänghjulet. Kopplingsskivan är ordentligt installerad på växellådan med hjälp av en spline-anslutning. För att lossa kopplingen behöver membranfjädern en axiell klämning. Detta kan uppnås genom att pressa det så kallade urtrampningslagret mot fjädern genom att använda kopplingspedalen. Lagret pressar membranfjädern och tar därmed bort tryckplattan från såväl kopplingsskiva som svänghjul. Så snart kopplingspedalen släpps blir effekten omvänd.

Som kund kan du köpa ett komplett kopplingskit eller motsvarande enskilda delar online i Rexbos bildelsbutik.