Motorkylning shop av reservdelar - märkesvaror bildelar i originalkvalite billigt köp online
Motorkylning för TOP bilmärken
1
Modell
2
Motor
Motor
3

Motorkylning till bilmärken till lågpris

Motorkylning VOLVO pris
Motorkylning VOLVO
Alla modeller
Motorkylning VW pris
Motorkylning VW
Alla modeller
Motorkylning BMW pris
Motorkylning BMW
Alla modeller
Motorkylning AUDI pris
Motorkylning AUDI
Alla modeller
Motorkylning MERCEDES-BENZ pris
Motorkylning MERCEDES-BENZ
Alla modeller
Motorkylning FORD pris
Motorkylning FORD
Alla modeller
Motorkylning TOYOTA pris
Motorkylning TOYOTA
Alla modeller
Motorkylning RENAULT pris
Motorkylning RENAULT
Alla modeller
Erbjudanden på reservdelar i kategorin: Motorkylning för bil

Motorkylning - viktiga reservdels sammansättningar på ett fordon

Motorkylning: utan termostat och fläkt överhettas fordonet

Motorns kylsystem avleder värmen som genereras under förbränningsprocessen och skyddar på så sätt mot skador. Utan denna funktion skulle motoroljan överskrida sin maximalt tillåtna drifttemperatur och den smörjande filmen förlora sina egenskaper, vilket i sin tur skulle kunna leda till brända ventiler. Nuförtiden används nästan alltid vattenkylning. Det består av en kylkrets som kontrolleras av en termostat och innehåller en radiator och en fläkt.

Termostat och fläkt: båda är ansvariga för motorkylningen

Termostaten hjälper motorn att nå sin drifttemperatur så snabbt som möjligt och håller den på denna nivå. Detta är avgörande för en mjuk och effektiv drift. Om motortemperaturen är för låg direkt efter start eller under perioder med låg belastning stänger termostaten av sig och skickar tillbaka kylmedlet direkt till motorn via en kortare kylkrets istället för att passera genom kylaren. För detta ändamål innehåller termostaten ett expanderande element som är konstant omgivet av kylmedel och kontrollerar två ventilplattor så snart den förinställda temperaturen överskrids. När termostaten öppnas blandas kylvätskan som värmts upp i den kortare kylkretsen med kylvätskan som passerat genom radiatorn. Termostaten öppnas endast helt när motorn värms upp till en specifik temperatur, vilket förhindrar plötslig kylning, som kan orsaka deformationer eller sprickor i motordelar, eller andra skador. Generellt ligger temperaturen för när termostaten öppnas på omkring 90 °C.

En annan viktig komponent som behövs för nedkylning av motorn är fläkten. Denna del är monterad framför radiatorn och är vanligtvis ansluten till generatorn med en kilerem. Fläkten aktiveras genom de ansvariga termiska omkopplarna, vilka aktiveras exempelvis när motorn överskrider sina normala parametrar. En av de vanligaste orsakerna till detta är långa stopp i köer eller långsam trafik i kombination med höga omgivande temperaturer.

Både dessa och andra reservdelar till motorns kylsystem finns hos Rexbo.